Home      Magazine      Lesmateriaal      Toetsmateriaal      Vakinformatie 

De aanslag op Reinhard Heydrich

Een opdracht over de aanslag op heydrich, uitgewerkt volgesn het onderwijskundig ontwerp Backward Design van Grant Wigging en Jay McTighe


Aanslag op Reinhard Heydrich

Op 4 juni 1942 werd Reindhard Heydrich in Praag vermoord.

Doel van het item

De leerlingen laten nadenken over de morele dilemma's van het plegen van een aanslag. Mag je een aanslag plegen op een nazi als je kunt vermoeden wat de gevolgen van het plegen van die aanslag kunnen zijn voor veel onschuldige burgers.

Context

Deze les kan onderdeel zijn van een les(senserie) over de Holocaust, maar ook over het verzet tegen het nazisme.

Wat kan gelden als bewijs 

Natuurlijk kun je allee leerlingen allen of in duo;s een kort essay laten schrijven over het onderwerp. Voordeel van deze methode is dat alle leerlingen gedwongen worden actief stelling te nemen. Het is echter de vraag of deze methode de gewenste diepgang oplvert.

Misschien heeft een klassikale discussie wel de voorkeur. Het is weliswaar moeilijker afdwingbaar dat alle leerlingen actief deelnemen, maar de interactie, het op elkaar reageren, zou weleens tot meer diepgang kunnen leiden.

Een ander nadeel van het essay is dat er een beroep gedaan wordt op vaardigheden die weliswaar heel nuttig zijn, het kunnen verwoorden van een standpunt na een afweging van de voors en tegens, maar dit is ook een vaardigheid die veel tijd kost.

Met andere woorden het is telkens belangrijk een afweging te maken over voor- en nadelen van de verschillende manieren waarop leerlingen blijk kunnen geven van hun kennis en vaardigheden.

Leeractiviteiten

Als de beslissing eenmaak is genomen over de toetsing kan bepaald worden hoe de discussie gevoerd moet worden of welke eisen precies aan het esay gesteld moeten worden en of leerlingen deze alleen of in groepjes moeten uitvoeren

Bronnen

Film

 Aanslag op Heydrich


Copyright:  Albert van der Kaap, 2011