
artikelen over geschiedenis didactiek
Waterloo
Waterloo
- 1970 - 130 minuten - USSR- Gr.-Britt. – DVD: Engelse
(originele) of Duitse (gedubde) versie - ondertitels in
8 talen: Nederl., Fr., Eng., Duits, Fins, Grieks,
Hebreeuws, Hindi, Arabisch.
Producer: Dino de Laurentiis
Regie: Sergei Bondarchuk
Acteurs: Rod Steiger als Napoleon;
Christopher Plummer als Wellington; Orson Welles als
Lodewijk XVIII.
Op YouTube:
Waterloo 1970, 2,10 u. - ondertitels in
verschillende talen (waaronder Nederlands)
Inhoud
- Alle artikelen uit 2009
- Alle artikelen uit 2010
- Alle artikelen uit 2011
- Alle artikelen uit 2012
- Alle artikelen uit 2013
- Alle artikelen uit 2014
- Alle artikelen uit 2015
- Alle artikelen uit 2016
- Alle artikelen uit 2017
-
- Alle artikelen uit 2019
- Alle artikelen uit 2020
- Alle artikelen uit 2021
- Alle artikelen uit 2022
- Alle artikelen uit 2023
- Alle artikelen uit 2024
- Alle artikelen uit 2025
- Columns over onderwijs
Waterloo
De charge van de Royal Scots
Greys
Toch zal Waterloo tot in
de eeuwigheid geassocieerd worden met de
overwonnene, niet met de overwinnaar. Het is een
paradox die zich slechts één keer in de
geschiedenis heeft voorgedaan (Op de Beeck, J.,
Waterloo. De laatste 100 dagen van Napoleon,
Antwerpen, Uitg. Manteau, 2013, (p.12).. |
Inhoud
De film begint op woensdag 20 april 1814. Fontainebleau.
Laarzen daveren gesyncopeerd in de maat op het parket.
Dan pas zie je ernstige gezichten in beeld komen. De
maarschalken van Frankrijk maken in groot tenue hun
opwachting bij Napoleon, keizer aller Fransen.
Oostenrijkers en Russen hebben zijn laatste
samengetrommelde leger verslagen en staan in Parijs. De
maarschalken dringen bij Napoleon aan op abdicatie. Die
krijgt een woedeaanval ... maar tekent uiteindelijk
toch. Volgt een ontroerende plechtigheid: Napoleon neemt
afscheid van zijn Oude Garde. Hij kust de met
goudborduursel bestikte keizerlijke vlag, een tafereel
dat in verschillende schilderijen en prenten uit Epinal
is vereeuwigd. Een koets ratelt over de kasseien. De
keizer vertrekt in ballingschap naar Elba. Het Grote
Avontuur is voorbij.
Voorbij? Tien maanden later is hij terug in Frankrijk,
met minder dan duizend man. En dan volgt die
ongelooflijke, theatrale scène, ergens ten zuiden van
Grenoble, op wat nu de Route Napoléon heet en toen de
route nationale 1.
Maarschalk Ney verspert hem de weg, met een overmacht
aan infanterie en artillerie. Ney, “de dapperste der
dapperen”, die koning Lodewijk XVIII beloofd had “het
monster” in een ijzeren kooi af te leveren in Parijs.
Napoleon wenkt zijn Garde terug en nadert heel alleen de
troepen. Slechts zijn ineengestrengelde vingers op de
rug verraden zijn nervositeit.
“Soldaten van het Vijfde! Herkennen jullie mij niet? Wie
zijn keizer neerschieten wil, hier ben ik!” Een jonge
soldaat valt flauw van emotie en dat breekt de spanning.
Iemand roept: “Vive l’empereur!” Mannen huilen en
juichen, steken hun sjako’s op hun bajonetten en
omringen hun idool.
Nu begint een triomftocht, van stad tot stad, tot
Parijs. De dikke koning Lodewijk stijgt amechtig in zijn
karos. De koets ratelt over de keien...
Napoleon schiet meteen in actie. Wij zien hem in Parijs,
diverse brieven tegelijk dicterend, heen en weer
stappend in een cirkel van secretarissen gewapend met
ganzenveren, als een hedendaagse schaakgrootmeester bij
een synchroon toernooi. Ongeloofwaardig? Voldoende
getuigen vermelden dit als voorbeelden van zijn
herleefde energie, werklust en fabelachtige geheugen.
Binnen de kortste keren wijzen de verbondenen Napoleons
voze vredesbeloftes af. Britten en Pruisen marcheren op
naar de Franse grenzen. Het Franse leger trekt hen in
verscheidene afzonderlijke kolonnes tegemoet.
Brussel, 15 juni 1815. De (Britse) hertogin van Richmond
houdt een bal voor de militairen en de Brusselse beau
monde.-. ‘Het bal van de eeuw’. Drie dagen later zullen
de meesten van die in schitterende gala-uniformen
uitgedoste jonge officieren als stapels verfrommelde
stukgeschoten lompen het slagveld overdekken.
Tussen die groep aanwezige elite zie je enkele keren
een jonge blonde man met opvallend wit Maltezer kruis
als onderscheiding op de borst. Hierover wordt in de
film niets gezegd. Uit andere bronnen weten we dat het
kroonprins Willem van Oranje betreft, zoon van Willem 1,
de vorst van het kersvers opgerichte Verenigd Koninkrijk
der Nederlanden en later zelf koning Willem II, als
opvolger van zijn vader.
Vreemd! Er zijn meer dergelijke scènes, schijnbaar
zonder betekenis of commentaar. Tientallen jaren reeds
doet het gerucht de ronde dat er in feite een langere
versie van de film voorzien was. (J.M.)
Het bal begint met groepjes zwaarddansende Schotten,
acrobatisch synchroon heen en weer springend tussen
cirkels met claymores (slagzwaarden) in.
Dan volgt plots een verandering van muziek (Haydn?).
Arthur Wellesley, hertog van Wellington, doet plechtig
zijn intrede. Merk de rode band rond een van zijn in
zijden kousen gehulde been: de Orde van de Kousenband.
Nu kan het bal echt starten. Dames getooid in
schitterende avondjurken, diademen en juwelen dansen met
officieren in gala-uniformen de kort daarvoor razend
populair geworden Weense Wals.
Plots nadert een bemodderde officier, een Pruis:
“Napoleon is de grens over en nadert Brussel. Hij is nu
bij Charleroi”
“Charleroi?” Over het gezicht van Wellington glijdt een
nauwelijks merkbare glimlach die we pas later zullen
begrijpen. Onmiddellijk beginnen de Britse en
Belgisch-Nederlandse officieren, om geen paniek te
wekken, het bal zo onopvallend mogelijk te verlaten en
hun troepen te vervoegen.
De volgende dag verslaat Napoleon de Pruisen onder
Blücher te Ligny. De Pruisen trekken terug op Waver,
maar de 72-jarige taaie maarschalk geeft niet op. De dag
daarop breken de gevechten uit bij Quatre Bras, bezuiden
Waterloo. De troepen uit het Koninkrijk der Nederlanden
en de enkele Britse legereenheden moeten wijken. Steeds
meer Britse versterkingen naderen het slagveld. Napoleon
zendt 33.000 man, een derde van zijn leger, onder de
generaals Grouchy, Vandamme en Gérard achter de Pruisen
aan.
De 17de ‘s middags barst een heftig onweer los. De regen
houdt aan tot ‘s nachts en verandert de zware kleigrond
in een verraderlijke drab. Wanneer de morgen aanbreekt
is de zon er weer. Wellington blijft comfortabel droog
op de noordelijke hoogten bij Waterloo. De twee legers
observeren elkaar zonder verdere actie: eerst moet de
stugge, vettige modder opdrogen. Pas om iets na 11.30u
openen de talrijke Franse kanonnen van de Grote Batterij
een moordend geconcentreerd vuur. Alleen de
Belgisch-Nederlandse brigade Bijlandt onderging het
volle geweld van de vuurstorm en werd gedecimeerd.
Wellington laat zijn leger honderd passen terugtrekken,
zodat het beschermd is door de heuvelkammen. (Zijn
geliefkoosde tactiek, telkens weer met succes toegepast
in Spanje.) Aan generaal Uxbridge, die hem verwijt een
slechte positie gekozen te hebben, met het woud in de
rug, antwoordt hij: “Dat woud heeft geen onderhout. Een
heel leger kan tussen de bomen doorglippen, als regen
tussen tralies. Ik heb dit terrein jaren geleden
verkend. Ik ken het als mijn broekzak.”
NNapoleon krijgt een pijnkramp (een voorbode van de
ziekte die hem enkele jaren later zal vellen?) en moet
enige tijd rusten. Ney denkt ten onrechte dat de
ordelijk terugtrekkende Engelsen in aftocht zijn en
werpt de volledige Franse cavalerie in de strijd, zonder
steun van infanterie. Honderden paarden storten in een
diepe holle weg die van op afstand niet zichtbaar was.
De cavalerie rent te pletter tegen de Engelse
infanterie, twee rangen sterk opgesteld in grote
carrés (tactische vierkanten).
En dan golft de strijd heen en weer tot ‘s avonds. Om
18.30u ziet het ernaar uit dat Wellington de slag
verloren heeft. Napoleon zendt de falanxen van zijn
nooit overwonnen Oude Garde in de slag voor de
beslissende doorbraak. In de verte naderen nieuwe
kolonnes. Cavalerie en infanterie. Grouchy? Neen. Het is
Blücher met zijn Pruisen. De slag is verloren. De
tegenstribbelende Napoleon wordt afgevoerd in een
bemodderde karos. Zijn rijk is uit. En ditmaal voorgoed.br />
Wellington, de overwinnaar rijdt te paard traag over het
gruwelijk met stapels lijken overdekte slagveld. Met
pistoolschoten verjaagt zijn staf burgers, plunderaars,
aasgieren die gewonden kelen. Zijn gezicht staat
bevroren. “Ik hoop dat dit mijn laatste slag was: ik heb
vandaag te veel vrienden verloren. Het enige wat erger
is dan een gewonnen veldslag, is een verloren veldslag.”
Bespreking
Wanneer je de film voor de eerste keer (terug)ziet, laat
je je natuurlijk meeslepen door het verhaal zelf. Pas
bij een tweede en derde visie beginnen je sprekende
details op te vallen, zowel inhoudelijke als vormelijke.
Dat wordt nog veel sterker bij deze vierde visie,
nogmaals jaren later. En dan daagt je besef hoe knap
regisseur Bondarchuk zijn métier beheerst. Hoe zijn
beeldtaal sprekend overbrengt, wat in een geschreven
tekst bladzijden en bladzijden zou vereisen. Een paard
krabt met de voorpoot in een plas water. Napoleon die
tot over de enkels met zijn laarzen wegzakt in de modder
en door twee generaals eruit moet getrokken worden.
(Ondertussen inwendig: “De natuur is de enige vijand die
ik vrees.”)
Deze monumentale spektakelfilm uit 1970 wordt beschouwd
als nog steeds de beste historische evocatie van de
‘Honderd Dagen’ en de beroemde veldslag. Vandaar
waarschijnlijk dat hij nooit een echt commercieel succes
geworden is.
De film kostte ongeveer 25 miljoen dollar, maar bracht
slechts 1,4 miljoen op in de bioscopen. In latere jaren,
tot op heden, kreeg hij steeds meer welverdiende
waardering, met name voor de wijze waarop de talrijke
grote gevechtsscènes in beeld zijn gebracht.
Het budget van 25 miljoen dollar, ging gradueel oplopen
tot 38,3 miljoen dollar. Zou de film in West-Europa of
de VS gedraaid zijn dan waren de kosten drie keer zo
hoog geweest. Het Russische Mosfilm nam een derde van de
kosten voor zijn rekening en stelde 16.000 soldaten
beschikbaar, alsmede een complete brigade cavalerie.
Verder tekenden zij verantwoordelijk voor de technici,
decorbouwers en arbeiders om de film te kunnen maken.
Paramount Pictures en Columbia Pictures stonden garant
voor de financiering en kregen in ruil de
distributierechten voor respectievelijk Noord en
Zuid-Amerika plus de wereldrechten.
EEen film als deze kan vandaag niet meer gedraaid.
Tenminste niet zonder de hulp van computeranimatie
(zoals na het jaar 2000 gebeurde in ‘The Lord of the
Rings’). Waar vind je nog duizenden cavaleristen?
In 1970 bezat alleen het Sovjetleger nog voldoende
bereden regimenten kozakken. Dat levert schitterende
tonelen op van aanvallende cavalerie, zowel de beroemde
charge van de Royal Scots Greys (die voor velen, ook
voor hun bevelhebber kolonel Ponsonby, in bloed gesmoord
wordt door de geduchte Franse lansiers) als die van de
Franse kurassiers.
Nota. Napoleons Poolse
lansiers
Die lansiers zijn voor het merendeel Polen, in
dienst van de keizer, uit dankbaarheid omdat hij hen hun
tussen Oostenrijk, Pruisen en Rusland verscheurde
vaderland (gedeeltelijk) heeft terug geschonken door de
oprichting van het hertogdom Warschau (1807). Dit
cruciale detail wordt in de film niet vermeld, noch in
de meeste door mij geraadpleegde boeken over de Slag,
wel door J. Op De Beeck en nu ook op Wikipedia. Bij zijn
fataal afgelopen veldtocht naar Rusland waren er 100.000
Polen in zijn leger op een totaal van 600.000. Zie
Zamoyski, A., 1812.
De ondergang van Napoleon.
Na de Slag bij Leipzig (1813) werd de naar Elba
verbannen Napoleon vergezeld door een garde die voor de
helft uit Poolse soldaten bestond, wat de nauwe banden
tussen hem en Polen benadrukt. Hij zou er de Poolse
gravin Maria Walenska (1786-1817) aan overhouden,
“Napoleons laatste liefde.”
Nu pas viel het ons op: de erewacht bij Napoleons
beroemde ‘adelaarsproclamatie’ in Grenoble tijdens zijn
terugkeer uit Elba naar Parijs, bestaat uit Polen met
Poolse wimpels aan hun lansen en op de lansiershelmen de
typische Poolse bekroning die in diverse variaties door
zowat alle Europese legers zal overgenomen worden, ook
in het Nederlandse en het Belgische tot 1914. (J.
M.)
De vernietigende charge van de
Poolse lansiers tegen de Royal Scots Greys. Merk de
Poolse wimpels aan de lansen. (Panorama van de Slag
bij Waterloo)./
In de stijl van de grote spektakelfilms zorgt de regie
voor een gepaste afwisseling van massatonelen en
sequenties met individuen in de hoofdrol.
De actie concentreert zich op de twee hoofdrolspelers,
Napoleon en Wellington. Maar ook op de gewone soldaat.
Aan Franse zijde ontmoeten we telkens weer twee oude
“grognards”, die hun keizer gevolgd zijn vanaf Elba. Aan
Engelse kant volgen we soldaat O’Connor van het regiment
Inniskillings.
Rod Steiger kreeg indertijd veel lof voor zijn
vertolking als een bijwijlen vermoeide, emotionele
Napoleon; Christopher Plummer als cynische Wellington
veel minder. Ten onrechte, blijkt nu bij het weerzien.
De onderkoelde, typisch Britse toon vind je ook bij
anderen in zijn staf. Uxbridge, zijn onderbevelhebber,
wordt tegen het einde van de slag getroffen door
schrootscherven uit een Franse schrapnel: “By Jove, sir,
ik geloof dat ik mijn been kwijt ben.” Reactie van
Wellington, naast hem: “Ik geloof het ook, sir.” En dan
wuift Wellington toeschietende stafleden weg, en
ondersteunt de ineenzakkende Uxbridge.
Afwisselend zoomt de camera in op de twee protagonisten,
van totaalopname tot close-up van gezicht of ogen. Hun
twijfels, hun gedachten zijn telkens weergegeven in
monologue intérieur.
Treffend is de voortdurende aandacht voor het
historische exacte detail: de uniformen, de wapens, de
marsorde, de zeer jonge tamboers en pijpers in de
trommelkorpsen, de fanfaremuziek (die regelmatig het
gebulder van geschut overstemt).
Zo zie je bij de Britse tegenaanval, in een flits
slechts, de twee meegevoerde vlaggen, die van de koning
en die van het regiment, beschermd door geselecteerde
elite-piekeniers.
Hiervoor werd een beroep gedaan op experts en op de
talloze schilderijen, gravures en prenten die de slag
vereeuwigden. Regelmatig zijn bekende schilderijen of
prenten gebruikt als voorbeeld voor de enscenering. Vaak
ook, is onze indruk, het gerestaureerde cirkelpanorama
van de slag, in Waterloo zelf, een schilderwerk 12 meter
hoog en 110 meter lang.
Toch is bij al die scenische schoonheid de gruwel van de
oorlog manifest aanwezig: een Brits soldaat, die
krankzinnig wordt, uit het beschermende carré stapt en
zijn wanhoop uitschreeuwt; de hallucinante
eindtaferelen, met het slagveld in vogelperspectief.
Overal doden. Britse carrés, neergemaaid als korenhalmen
in een storm, omgeven door gesneuvelde Franse kurassiers
en hun dode of gewonde paarden...
IIn ieder geval is het aandeel van de
Belgisch-Nederlandse detachementen in eer hersteld, waar
ze in Engelse bronnen vanaf Wellington persoonlijk
steeds ondergewaardeerd of zelfs smalend behandeld zijn.
DVD
De DVD bevat buiten de taalkeuze van audio en
ondertitels weinig extra’s. Er is jammer genoeg geen
“making of”: dat was in 1970 nog niet gebruikelijk.
Ondertussen is ze wel voorhanden op Wikipedia, met een
uitvoerig relaas over onder meer de moeizame
productiegeschiedenis.br />
Daarbij kun je een filmografie opvragen van Rod Steiger,
Christopher Plummer en Orson Welles. En er is natuurlijk
de onderverdeling in 28 ‘hoofdstukken’ die je toelaat
snel een sequentie te selecteren, bijvoorbeeld voor
gebruik in een klas of filmgroep.
De fatale cavaleriecharge van
maarschalk Ney (Panorama van de Slag bij Waterloo,
cilindervormig schilderij, 12 meter hoog en 110 meter
lang)
Didactische verwerking
Filmtaken
1.1. Algemeen
Elk lid van de groep selecteert bij het kijken a)
2 sequenties waarin de knap gebruikte filmtaal indruk
maakte. Beschrijf bij de groepsbespreking de plaats van
de sequentie in het geheel van de film - Wat was er zo
indrukwekkend: welke camerabeweging?
b) één sequentie waarin de muziek/de
geluidsachtergrond bijdroeg tot het welslagen van het
fragment.
Na de bespreking kiest de groep 3 voorbeelden uit a en 2
uit b om in het schriftelijk verslag uit te werken.
1.2. Historische beeldvorming
a) je iets leerde wat je nog niet wist/
dat je verbaasde/ dat afwijkt van wat je dacht over de
behandelde periode of verhaal/ sterk verschilt van onze
huidige opvattingen. Dit mag 'iets' zijn in verband met
het materiële leven (kledij, voedsel, wapens, wijze
waarop men reisde, baadde, bad, danste... ) of in
verband met de mentaliteit (omgangsvormen, verhouding
man-vrouw...al helemaal niet moeilijk bij dit iconische
verhaal!)
b) ondanks de afstand van .... eeuwen
eigenlijk fundamenteel niet verschilt van onze huidige
tijd of alleszins van hedendaagse gebeurtenissen.
Leg in de groepsbespreking de resultaten van je
bevindingen naast die van de andere leden en geef ze
weer in het schriftelijk verslag.
De film is uiteraard te lang om volledig geprojecteerd
te worden in een les. Studenten hebben wel herhaaldelijk
gevraagd om de DVD mee naar huis te nemen, of – recent –
bekeken de film thuis op YouTube, ondanks de
verfoeilijke reclameonderbrekingen en de schabouwelijke
‘computer gegenereerde’ ondertitels.
Selectie fragmenten. Mogelijke keuze
(beperken tot 1 lesuur)
1. Openingsfragment, tot vertrek van Napoleon.
2. Lodewijk XVIII (Orson Welles).
3. Ontmoeting met Ney en zijn troepen op de ‘Route
Napoléon’ (zeker nemen)!
4. Proclamatie in Grenoble bij uitzinnige ontvangst op
weg naar Parijs.
5. De dicterende Napoleon.
6. Het beroemde bal van de hertogin op 15 juni. Fine fleur van de Brusselse elite.
7. De charge van de Royal Scots Greys en de Poolse
lansiers.
8. De ondergang van de Oude Garde.
Meer weten
Film
Waterloo.
The Last Battle (De laatste veldslag) - 80
minuten – RTBF-belge & Arte Belgique, 2014.
Boeken
* De Vos, L., Het einde van Napoleon.
Waterloo 1815,
Leuven, Davidsfonds, 1990 – uitstekend voor militaire
analyses, bewapening, uniformen, situatiekaarten enz.
* Op de Beeck, J., Waterloo. De laatste 100 dagen van
Napoleon, Antwerpen, Uitg. Manteau, 2013 -
Bespreking volgt.
* Smith, F., Waterloo. Einde van een droom, Den
Haag, Stok, s.d. (1975?) - gebaseerd op de gelijknamige
hier besproken film van Dino de Laurentiis.
Jos Martens 9 juni 2025