home digitale didactiek lesmateriaal ict en geschiedenis contact


Digitale Vakdidactiek Geschiedenis
 

 Inleiding
 Digitale Didactiek
 3.1 Inleiding
 3.2 Beamer en Smartboard
 Informatievaardigheden
 5.1 Inleiding
 5.2 Webquests
 5.3 Wiki's
 5.4 Eigen leerstof
 5.5 Publiceren
 5.5.1 Website
 5.5.2 Storytelling
 Elo
 7.1 Speelfilms
 7.2 Filmmateriaal
 7.3 DVD's
 7.4 Praktische Opdracht
 8.1 Weblogs

 

 

 

 

 

 

3. ICT in het klaslokaal

3.1 Inleiding

Wie aan ICT denkt, denkt meestal niet in de eerste plaats aan klassikale instructie. Toch kan de computer, zeker in combinatie met andere multimedia, wel degelijk een belangrijk hulpmiddel zijn bij instructie. 

3.2 Beamer en Smartboard

Is het niet merkwaardig dat een geschiedenislokaal er anno 2006 niet wezenlijk anders uitziet dan vijftig jaar geleden? Er bestaat wettelijk niet eens zoiets als een vaklokaal geschiedenis. De meeste collega's zullen een gat in de lucht springen als zij in hun lokaal de beschikking hebben over een televisietoestel met een dvd speler. In deze digitale tijd zou elk (geschiedenis) lokaal moeten beschikken over een computer met internetaansluiting, een DVD-speler en een beamer. Een eigenlijk zou in dat dat lokaal ook standaard een smartboard hangen. Op zo'n smartboard kun je niet alleen schrijven en het geschrevene bewaren, maar vooral kun je er via de beamer films en bestanden van internet op projecteren en er desgewenst aantekeningen opmaken. Waarom is zo'n digitaal vaklokaal zo belangrijk?

Reden 1

Elke docent die geregeld video opnames laat zien kent het probleem, sommige video' s zijn letterlijk grijsgedraaid als ze het al niet helemaal hebben begeven. Vervangen is vaak niet meer mogelijk omdat ze domweg niet meer te bestellen zijn. Digitaliseren van video-opnames zou daarom een uitkomst zijn. Vanaf de computer kun je de opnames dan direct op het smartboard projecteren. 

Reden 2

Eigen gemaakte power-point presentaties, de digitale vervanger van de overhead sheets, kunnen prachtig met een beamer (en eventueel een smartboard) geprojecteerd worden in het lokaal. Maar niet alleen eigengemaakte presentaties. Internet bevat diverse, direct bruikbare presentaties van collega's. De classicus Leo Geilenkirchen uit Boekelo heeft vele uren gestopt in een power-point presentatie over de opbouw van een Romeinse stad. Een ander voorbeeld: Bright Bird is een prachtige power-point over onderzoeksvaardigheden.

Reden 3

Op internet staan zeer veel foto's die je met een computer en een beamer op het smartboard aan de klas kunt vertonen. bijvoorbeeld het Fotoarchief ANP met foto's uit de twintigste eeuw.

Reden 4

Internet telt prachtige panorama foto's en virtuele rondleidingen die je als illustratie in je lessen kunt gebruiken als je over een computer en een beamer beschikt. Goed, je hebt hiervoor wel een plug-in nodig en omdat er (nog) geen sprake is van een standaard heb je er zelfs verschillende nodig, maar deze zijn gratis op het net te vinden. Eenmaal installeren is voldoende. Bij een volgend gebruik wordt de plug-in door de computer vanzelf herkend. Klik hier voor voorbeelden.

Reden 5

Internet herbergt prachtige animaties of korte filmpjes die je met een beamer zo vanuit de computer op de muur of het een smartboard tovert. Klik hier voor een overzicht.

Reden 6

Natuurlijk kun je met een smartboard ook prachtig historische kaarten projecteren, bijvoorbeeld met het programma Centennia. Dit kaartprogramma biedt digitale kaarten van Europa en het Midden-Oosten vanaf 1000 tot heden. U kunt hier een demo versie voor de periode 1792-1819 downloaden. Lees ook het artikel over Centennia op Histoforum. Op deze site vindt u een overzicht van links naar sites met historische kaarten.

 

 

Copyright © 2006 Albert van der Kaap