Histoforum

Doelstelling van Histoforum





Histoforum
Histoforum is een website over inhoud en didactiek van het vak geschiedenis en staatsinrichting en verkent de mogelijkheden van ICT voor het vak.



Vakinformatie

Vakinformatie voor geschiedenis





Vakinformatie
Vakinformatie is een actuele bron van informatie over het vak geschiedenis (bijvoorbeeld regelgeving en methodes)






Lesmateriaal

Lesmateriaal geschiedenis





Lesmateriaal
Bevat (digitaal) lesmateriaal, geordend op periode.



Toetsmateriaal

Toetsvragen geschiedenis





Toetsen
Bevat tijdvaktoetsen, pilot-examenopgaven en losse toets- en oefen opdrachten.


FAQ's

Veelgestelde vragen





FAQ
Antwoorden op veelgestelde vragen




Magazine

Vakdidactische artikelen





Magazine
Het magazine Histoforum Didactiek bevat artikelen en columns over de didactiek van het vak geschiedenis.



Zoeken binnen Histoforum

search engine by freefind advanced
 

 

Histoforum nieuwsbrief

U leest de tweede nieuwsbrief van juni  2025 hier. Berichten voor de eerstvolgende nieuwsbrief graag voor 1  juli 2025 naar Histoforum
Op https://histoforum.net/nieuwsbrieven.html vindt u alle nieuwsbrieven die sinds 2002 zijn verschenen. 

 

N-termen 2025

Vmbo-tl N-term = 1,1 Omzettingstabel
Havo N-term = 1,4 Omzettingstabel
Vwo N-term = 1,2  Omzettingstabel

 

Certificaten voor uitblinkers 2025
Heeft u een leerling die een 9 of hoger heeft voor geschiedenis op het diploma? De VGN wil deze leerlingen graag in het zonnetje zetten met een certificaat.
Vul het aanvraagformulier volledig in. Het certificaat wordt digitaal verstuurd, u kunt het zelf uit (laten) printen. U kunt certificaten aanvragen tot en met 5 juli 2025. Neem bij vragen contact op met contact@vgnkleio.nl.

Denk mee over toetsing in een vernieuwd curriculum

De curriculumvernieuwing biedt kansen om het systeem van toetsing in het primair en voortgezet onderwijs te herzien, knelpunten te verzachten en toetsing nog beter te benutten voor het realiseren van onderwijskwaliteit. Op verzoek van de Tweede Kamer brengt de Onderwijsraad advies uit over de vraag hoe toetsing adequaat vorm kan krijgen in een vernieuwd curriculum.
Bij de voorbereiding van dit advies nodigt de raad iedereen uit om mee te denken. Schriftelijke bijdragen met ervaringen, voorbeelden, analyses en suggesties over kansen en knelpunten van toetsing in het funderend onderwijs zijn van harte welkom. De Onderwijsraad gebruikt de informatie om tot een afgewogen advies te komen. Reageren is mogelijk tot 1 augustus a.s.

 

Historisch Overzicht vanaf 1848
Alle interactieve LessonUp-lessen bij het VMBO examen 2025 (voor leerlingen).

 

  

.